Miešané manželstvo uzatvorené v inom ako katolíckom kostole.

O miešanom manželstve som už raz písal v DUCHOVNÝCH OTÁZKACH. Na tomto mieste trochu upresním informáciu. Miešané manželstvo je manželstvo uzatvorené medzi pokrsteným katolíkom a pokrsteným členom inej cirkvi. Pre manželstvo medzi katolíkom a neveriacim však platia v zásade tie isté pravidlá ako pre miešané manželstvo. 
   Informácia, ktorú som však uviedol, sa týka uzatvárania manželstva v katolíckom kostole. Na tomto mieste uvediem informácie týkajúce sa manželstva uzatváraného medzi pokrsteným katolíkom a pokrsteným evanjelikom (prípadne členom inej cirkvi, ktoré nie sú v plnom spoločenstve s rímskym biskupom).
   Otázka teda znie: Je možné manželstvo medzi katolíkom a evanjelikom s tým, že sa manželstvo uzatvorí v evanjelickom kostole? Môže katolík naďalej platne pristupovať k sviatostiam v katolíckom kostole? 
   Aby sme na toto všetko mohli odpovedať, je potrebné uviesť v prvom rade, že podľa kánona 1124 Kódexu kánonického práva (ďalej len "CIC") manželstvo medzi katolíkom a evanjelikom je vo všeobecnosti bez výslovného dovolenia kompetentnej vrchnosti zakázané. Povolenie môže dať miestny ordinár, ak sú splnené podmienky uvedené v CIC kán. 1125. (obsah CIC kán. 1125 som citoval v Duchovných otázkach - Miešané manželstvo. Miestny ordinár vydá povolenie - dišpenz pre miešané manželstvo. Stále však hovoríme u manželstve uzatváranom v katolíckom kostole. 
   Ak sa však budúci manželia rozhodnú uzatvoriť manželstvo v evanjelickom kostole, potom katolík na to potrebuje ďalší dišpenz - Dišpenz od kánonickej formy manželstva. Ten udeľuje miestny ordinár, ovšem iba vtedy, ak existuje vážny dôvod, prečo nie je možné zachovať kánonickú formu manželstva katolíckej Cirkvi. Uvediem teraz výňatok z Direktória na vykonávanie princípov a noriem o ekumenizme.

"Č. 153:
Manželstvo medzi katolíkom a členom východnej cirkvi je platné, ak sa uzavrelo predpísaným obradom a vyslúžil ho vysvätený kňaz a ak sú zachované ostatné pravidlá cirkevného práva, vzťahujúce sa na platnosť miešaných manželstiev. V takom prípade sa žiada kánonická formá vysluhovania sviatosti pre platnosť manželstva. Kanonická forma sa vyžaduje pre platnosť manželstva medzi katolíkom a kresťanom iných cirkví a cirkevných spoločenstiev.
(viď tiež CIC kán. 1127, § 1 - pozn.: Balogh)

Č. 154:
Pri závažných dôvodoch miestny ordinár katolíckej stránky, na ktorú sa nevzťahuje právo východných cirkví, po porade s ordinárom toho miesta, kde sa bude uzatvárať manželstvo, môže katolíckej strane dať dišpenz od zachovania kanonickej formy manželstva.
(viď tiež CIC kán. 1127, § 2). Dôvody k dišpenzu môžu byť: ohľad na zachovanie rodinnej harmónie, získanie súhlasu rodičov s manželstvom, ohľad na neobyčajnú náboženskú angažovanosť nekatolíckej stránky alebo na príbuzenský zväzok so služobníkom inej cirkvi alebo cirkevného spoločenstva. Biskupské konferencie by mali stanoviť normy na udelenie takéhoto dišpenzu podľa zaužívanej praxe.

Č. 155:
Povinnosť, ktorú ukladajú niektoré cirkvi a cirkevné spoločenstvá, aby sa zachovala ich vlastná forma manželstva, nie je dôvodom dať automaticky dišpenz od formy katolíckej. Zvláštne situácie tohoto druhu majú byť predmetom dialógu medzi cirkvami, aspoň na miestnej úrovni.

Č. 156:
Treba pamätať na to, aby sa zachovala určitá verejná forma vysluhovania sviatosti manžestva pre jeho platnosť,
(viď tiež CIC kán. 1127, § 2 - pozn.: Balogh) ak bol daný dišpenz od kanonickej formy. Aby sa zdôraznila jednota manželstva, nie je dovolené sláviť dve oddelené náboženské slávnosti, kde by sa manželský sľub vyjadril dvakrát, ani nie je dovolená jedna slávnosť , kde by sa takéto výmeny sľubov slávili postupne. (O tom pojednáva aj CIC kán. 1127 §1, 2, 3 - poznámka: Balogh)

Č. 157:
S predbežným schválením miestneho ordinára katolícky kňaz alebo diakon, ak je pozvaný, môže byť prítomný alebo nejakým spôsobom sa zúčastniť na slávnosti uzatvárania miešaného manželstva, keď bol udelený dišpenz od kanonickej formy. V takom prípade môže sa tu konať len jedna slávnosť, pri ktorej osoba, ktorá predsedá tejto slávnosti, prijme manželské sľuby od manželov. Na pozvanie tohoto celebranta katolícky kňaz alebo diakon môže recitovať príslušné a doplnkové modlitby, čítať zo Svätého písma, povedať krátku kázeň a požehnať manželský pár.

Č. 158:
Ak o to manželská dvojica požiada, miestny ordinár môže dovoliť, aby katolícky kňaz pozval predstaveného cirkvi alebo cirkevného spoločenstva nekatolíckej stránky, aby sa zúčastnil na vysluhovaní sviatosti manželstva, aby tam čítal zo Svätého písma, aby povedal krátku kázeň a aby požehnal manželský pár.

Č. 159:
Pretože môžu nastať problémy ohľadom účasti na sv. prijímaní, vzhľadom na to, že na tejto slávnosti sú prítomní nekatolícki svedkovia a pozvaní, miešané manželstvo, slávené katolíckou formou, nemá sa uzatvárať počas sv. omše. ALe v prípade, že je na to dôvod, diecézny biskup môže povoliť slávenie Eucharistie. V tomto prípade, či pripustiť alebo nepripustiť nekatolíckeho manžela na prijímanie Eucharistie, sa má rozhodnúť na základe všeobecných noriem, existujúcich v tomto smere tak pre kresťanov východných, ako i pre iných kresťanov. Pritom treba brať do úvahy tú danú situáciu, že sviatosť manželstva prijímajú dvaja pokrstení kresťania.

Č. 160:
Hoci manželia miešaného manželstva prijali spoločne sviatosť krstu a sviatosť manželstva, spoločné prijímanie Eucharistie môže byť len výnimočné a v každom prípade treba zachovať normy, uvedené vyššie, týkajúce sa pripustenia nekatolíckeho kresťana k prijímaniu Eucharistie, ako aj normy vzťahujúce sa na účasť katolíka na prijímaní Eucharistie v inej cirkvi."

Pre prípad potreby ešte uvediem tu často spomínaný kánon 1127 § 2 a 3 z Kódexu kánonického práva:

    "§ 2. Ak zachovaniu kánonickej formy prekážajú veľké tažkosti, miestny ordinár katolíckej stránky má právo v jednotlivých prípadoch od nej dišpenzovať, ale po porade s ordinárom miesta, kde sa manželstvo slávi, a pri neporušení istej verejnej formy slávenia, potrebnej na platnosť; úlohou Konferencie biskupov je stanoviť normy, podľa ktorých sa uvedený dišpenz má udeľovať jednotným spôsobom.
    § 3. Zakazuje sa, aby sa pred kanonickým slávením manželstva alebo po ňom konalo iné náboženské slávenie toho istého manželstva na vyjadrenie alebo obnovenie manželského súhlasu; takisto sa nemá konať náboženské slávenie, pri ktorom katolícky asistujúci a nekatolícky služobník súčasne, každý konajúc svoj obrad, vyžadujú súhlas stránok.

Takže to teraz zhrniem: Ak katolík chce zobrať napríklad evanjeličku za manželku v katolíckom kostole, potrebuje dišpenz na uzavretie miešaného manželstva. Ak sa však chcú zobrať v evanjelickom kostole, potom je potrebný ďalší dišpenz - od kanonickej formy manželstva. Tú miestny ordinár katolíckej stránky môže dať v prípade, ak sa jedná o prípady uvedené pod č. 154 (ohľad na zochovanie rodinnej harmónie, získanie súhlasu rodičov s manželstvom, ohľad na neobyčajnú náboženskú angažovanosť nekatolíckej stránky alebo na príbuzenský zväzok so služobníkom inej cirkvi alebo cirkevného spoločenstva). Potom katolícka stránka môže naďalej pristupovať k sviatostiam v katolíckom kostole. 
   Ak však nejde o takýto prípad, je pomerne problematické získať takýto dišpenz od kánonickej formy sviatosti manželstva. Preto v tom prípade radím vziať sa v katolíckom kostole.
   Chcem ešte dodať, že nie je správne, ak sa vyvíja nátlak na miestneho ordinára katolíckej stránky o udelenie dišpenzu od kanonickej formy slávenia manželstva, nakoľko má právo dať dišpenz, ale nie je to jeho povinnosťou.



ZDROJ:

[1] KÓDEX KÁNONICKÉHO PRÁVA. Konferencia biskupov Slovenska Bratislava 1996.
[2] Pápežská rada pre napomáhanie jednoty kresťanov: DIREKTÓRIUM NA VYKONÁVANIE PRINCÍPOV A NORIEM O EKUMENIZME. SSV Trnava 1994.
[3] KATECHISMUS KATOLICKÉ CÍRKVE. Zvon Praha 1995.
[4] Rozhovor s 3 kňazmi.

© Anton Balogh 28.7.2003