O miešanom manželstve som už raz písal v
DUCHOVNÝCH OTÁZKACH. Na tomto mieste trochu upresním informáciu. Miešané
manželstvo je manželstvo uzatvorené medzi pokrsteným katolíkom a pokrsteným
členom inej cirkvi. Pre manželstvo medzi katolíkom a neveriacim však platia v
zásade tie isté pravidlá ako pre miešané manželstvo.
Informácia, ktorú som však uviedol, sa týka uzatvárania manželstva v katolíckom
kostole. Na tomto mieste uvediem informácie týkajúce sa manželstva uzatváraného
medzi pokrsteným katolíkom a pokrsteným evanjelikom (prípadne členom inej
cirkvi, ktoré nie sú v plnom spoločenstve s rímskym biskupom).
Otázka teda znie: Je možné manželstvo medzi katolíkom a evanjelikom
s tým, že sa manželstvo uzatvorí v evanjelickom kostole? Môže katolík naďalej
platne pristupovať k sviatostiam v katolíckom
kostole?
Aby sme na toto všetko mohli odpovedať,
je potrebné uviesť v prvom rade, že podľa kánona 1124 Kódexu kánonického práva
(ďalej len "CIC") manželstvo medzi katolíkom a evanjelikom je vo všeobecnosti
bez výslovného dovolenia kompetentnej vrchnosti zakázané. Povolenie môže dať
miestny ordinár, ak sú splnené podmienky uvedené v CIC kán. 1125. (obsah CIC
kán. 1125 som citoval v Duchovných otázkach - Miešané manželstvo. Miestny
ordinár vydá povolenie - dišpenz pre miešané manželstvo. Stále však hovoríme u
manželstve uzatváranom v katolíckom kostole.
Ak sa však budúci manželia rozhodnú uzatvoriť
manželstvo v evanjelickom kostole, potom katolík na to potrebuje ďalší dišpenz -
Dišpenz od kánonickej formy manželstva. Ten udeľuje miestny ordinár, ovšem iba
vtedy, ak existuje vážny dôvod, prečo nie je možné zachovať kánonickú formu
manželstva katolíckej Cirkvi. Uvediem teraz výňatok z Direktória na
vykonávanie princípov a noriem o ekumenizme.
"Č. 153:
Manželstvo medzi katolíkom a členom východnej cirkvi je
platné, ak sa uzavrelo predpísaným obradom a vyslúžil ho vysvätený kňaz a ak sú
zachované ostatné pravidlá cirkevného práva, vzťahujúce sa na platnosť miešaných
manželstiev. V takom prípade sa žiada kánonická formá vysluhovania sviatosti pre
platnosť manželstva. Kanonická forma sa vyžaduje pre platnosť manželstva medzi
katolíkom a kresťanom iných cirkví a cirkevných spoločenstiev. (viď tiež
CIC kán. 1127, § 1 - pozn.: Balogh)
Č. 154:
Pri
závažných dôvodoch miestny ordinár katolíckej stránky, na ktorú sa nevzťahuje
právo východných cirkví, po porade s ordinárom toho miesta, kde sa bude
uzatvárať manželstvo, môže katolíckej strane dať dišpenz od zachovania
kanonickej formy manželstva. (viď tiež CIC kán. 1127, § 2). Dôvody k
dišpenzu môžu byť: ohľad na zachovanie rodinnej harmónie, získanie súhlasu
rodičov s manželstvom, ohľad na neobyčajnú náboženskú angažovanosť nekatolíckej
stránky alebo na príbuzenský zväzok so služobníkom inej cirkvi alebo cirkevného
spoločenstva. Biskupské konferencie by mali stanoviť normy na udelenie takéhoto
dišpenzu podľa zaužívanej praxe.
Č. 155:
Povinnosť,
ktorú ukladajú niektoré cirkvi a cirkevné spoločenstvá, aby sa zachovala ich
vlastná forma manželstva, nie je dôvodom dať automaticky dišpenz od formy
katolíckej. Zvláštne situácie tohoto druhu majú byť predmetom dialógu medzi
cirkvami, aspoň na miestnej úrovni.
Č. 156:
Treba
pamätať na to, aby sa zachovala určitá verejná forma vysluhovania sviatosti
manžestva pre jeho platnosť, (viď tiež CIC kán. 1127, § 2 - pozn.: Balogh)
ak bol daný dišpenz od kanonickej formy. Aby sa zdôraznila jednota
manželstva, nie je dovolené sláviť dve oddelené náboženské slávnosti, kde by sa
manželský sľub vyjadril dvakrát, ani nie je dovolená jedna slávnosť , kde by sa
takéto výmeny sľubov slávili postupne. (O tom pojednáva aj CIC kán. 1127
§1, 2, 3 - poznámka: Balogh)
Č. 157:
S
predbežným schválením miestneho ordinára katolícky kňaz alebo diakon, ak je
pozvaný, môže byť prítomný alebo nejakým spôsobom sa zúčastniť na slávnosti
uzatvárania miešaného manželstva, keď bol udelený dišpenz od kanonickej formy. V
takom prípade môže sa tu konať len jedna slávnosť, pri ktorej osoba, ktorá
predsedá tejto slávnosti, prijme manželské sľuby od manželov. Na pozvanie tohoto
celebranta katolícky kňaz alebo diakon môže recitovať príslušné a doplnkové
modlitby, čítať zo Svätého písma, povedať krátku kázeň a požehnať manželský
pár.
Č. 158:
Ak o to manželská dvojica požiada, miestny ordinár
môže dovoliť, aby katolícky kňaz pozval predstaveného cirkvi alebo cirkevného
spoločenstva nekatolíckej stránky, aby sa zúčastnil na vysluhovaní sviatosti
manželstva, aby tam čítal zo Svätého písma, aby povedal krátku kázeň a aby
požehnal manželský pár.
Č. 159:
Pretože môžu nastať problémy ohľadom účasti na sv.
prijímaní, vzhľadom na to, že na tejto slávnosti sú prítomní nekatolícki
svedkovia a pozvaní, miešané manželstvo, slávené katolíckou formou, nemá sa
uzatvárať počas sv. omše. ALe v prípade, že je na to dôvod, diecézny biskup môže
povoliť slávenie Eucharistie. V tomto prípade, či pripustiť alebo nepripustiť
nekatolíckeho manžela na prijímanie Eucharistie, sa má rozhodnúť na základe
všeobecných noriem, existujúcich v tomto smere tak pre kresťanov východných, ako
i pre iných kresťanov. Pritom treba brať do úvahy tú danú situáciu, že sviatosť
manželstva prijímajú dvaja pokrstení kresťania.
Č. 160:
Hoci manželia miešaného manželstva prijali spoločne
sviatosť krstu a sviatosť manželstva, spoločné prijímanie Eucharistie môže byť
len výnimočné a v každom prípade treba zachovať normy, uvedené vyššie, týkajúce
sa pripustenia nekatolíckeho kresťana k prijímaniu Eucharistie, ako aj normy
vzťahujúce sa na účasť katolíka na prijímaní Eucharistie v inej
cirkvi."
Pre prípad potreby ešte uvediem tu často spomínaný kánon 1127 § 2 a 3 z Kódexu kánonického práva:
"§ 2. Ak zachovaniu
kánonickej formy prekážajú veľké tažkosti, miestny ordinár katolíckej stránky má
právo v jednotlivých prípadoch od nej dišpenzovať, ale po porade s ordinárom
miesta, kde sa manželstvo slávi, a pri neporušení istej verejnej formy slávenia,
potrebnej na platnosť; úlohou Konferencie biskupov je stanoviť normy, podľa
ktorých sa uvedený dišpenz má udeľovať jednotným spôsobom.
§ 3. Zakazuje sa, aby sa pred kanonickým slávením manželstva alebo po ňom konalo
iné náboženské slávenie toho istého manželstva na vyjadrenie alebo obnovenie
manželského súhlasu; takisto sa nemá konať náboženské slávenie, pri ktorom
katolícky asistujúci a nekatolícky služobník súčasne, každý konajúc svoj obrad,
vyžadujú súhlas stránok.
Takže to teraz zhrniem: Ak katolík
chce zobrať napríklad evanjeličku za manželku v katolíckom kostole, potrebuje
dišpenz na uzavretie miešaného manželstva. Ak sa však chcú zobrať v evanjelickom
kostole, potom je potrebný ďalší dišpenz - od kanonickej formy manželstva. Tú
miestny ordinár katolíckej stránky môže dať v prípade, ak sa jedná o
prípady uvedené pod č. 154 (ohľad na
zochovanie rodinnej harmónie, získanie súhlasu rodičov s manželstvom, ohľad na
neobyčajnú náboženskú angažovanosť nekatolíckej stránky alebo na príbuzenský
zväzok so služobníkom inej cirkvi alebo cirkevného spoločenstva).
Potom katolícka stránka môže naďalej pristupovať k sviatostiam v katolíckom
kostole. |
[1] KÓDEX KÁNONICKÉHO PRÁVA. Konferencia biskupov
Slovenska Bratislava 1996.
[2] Pápežská rada pre napomáhanie jednoty
kresťanov: DIREKTÓRIUM NA VYKONÁVANIE PRINCÍPOV A NORIEM O EKUMENIZME. SSV
Trnava 1994.
[3] KATECHISMUS KATOLICKÉ CÍRKVE. Zvon Praha 1995.
[4]
Rozhovor s 3 kňazmi.