8. februára 2011
Utorok 5. týždňa v Období "cez rok"
Alebo:
Sv. Hieronyma Emilianiho
(ľubovoľná spomienka)
Alebo:
Sv. Jozefíny Bakhity, panny
(ľubovoľná spomienka)

1. ČÍTANIE - Gn 1, 20 - 2, 4a
Boh povedal: „Nech sa vody hemžia živými tvormi a vtáky nech lietajú ponad zem na nebeskej oblohe.“ A Boh stvoril veľryby a všetky živé tvory, ktoré sa hýbu a hemžia vo vodách, podľa svojho druhu, i všetky vtáky podľa svojho druhu. A Boh videl, že je to dobré. Boh ich požehnal a povedal: „Vzrastajte, rozmnožujte sa a naplňte morské vody; aj vtáky nech sa rozmnožujú na zemi.“
A nastal večer a ráno, piaty deň.
Boh povedal: „Zem nech vydá všetky druhy živých bytostí: dobytok, plazy a divú zver podľa svojho druhu.“ A tak sa stalo. Boh urobil divú zver podľa svojho druhu, dobytok podľa svojho druhu i všetky druhy zemských plazov. A Boh videl, že je to dobré.
Potom Boh povedal: „Urobme človeka na náš obraz, na našu podobu. Nech vládnu nad morskými rybami a nad nebeským vtáctvom, nad zverinou i nad celou zemou; nad všetkými plazmi, čo sa hýbu po zemi.“
A stvoril Boh človeka na svoj obraz; na Boží obraz ho stvoril, muža a ženu ich stvoril.
Boh ich požehnal a povedal im: „Vzrastajte a množte sa. Naplňte zem a podmaňte si ju. Panujte nad morskými rybami, nad nebeským vtáctvom a nad všetkou zverou, čo sa hýbe na zemi.“
Potom Boh povedal: „Hľa, dávam vám všetky semenné rastliny na zemi a všetky stromy s ich ovocím, v ktorom je semeno, aby vám boli za pokrm. A všetkým živočíchom zeme, všetkému nebeskému vtáctvu i všetkému, čo sa hýbe na zemi a má v sebe život, dávam za pokrm všetky zelené rastliny.“
A tak sa stalo. A Boh videl všetko, čo urobil; a bolo to veľmi dobré.
A nastal večer a ráno, šiesty deň.
Takto boli dokončené nebo a zem i všetka ich nádhera. Siedmeho dňa Boh ukončil dielo, ktoré konal, a v siedmy deň si odpočinul po všetkých dielach, čo vytvoril. A Boh požehnal siedmy deň a posvätil ho, lebo v ten deň Boh odpočíval po celom svojom diele, ktoré stvorením vytvoril.
Toto je pôvod neba a zeme, keď boli stvorené.


ŽALM - Ž 8, 4-5. 6-7. 8-9
R.: Pane, náš Vládca, aké vznešené je tvoje meno na celej zemi!

Keď hľadím na nebesia, dielo tvojich rúk, *
na mesiac a na hviezdy, ktoré si ty stvoril:
čože je človek, že naň pamätáš, *
a syn človeka, že sa ho ujímaš? R.

Stvoril si ho len o niečo menšieho od anjelov, *
slávou a cťou si ho ovenčil
a ustanovil si ho za vládcu nad dielami tvojich rúk. *
Všetko si mu položil pod nohy: R.

ovce a všetok domáci statok *
aj všetku poľnú zver,
vtáctvo pod oblohou a ryby v mori *
i všetko, čo sa hýbe po dne morskom. R.


ALELUJA - Ž 119, 36a. 29b
Bože, nakloň mi srdce k svojej náuke
a milostivo mi daj svoj zákon.


EVANJELIUM - Mk 7, 1-13
K Ježišovi sa zišli farizeji a niektorí zákonníci, ktorí došli z Jeruzalema. A videli niektorých z jeho učeníkov jesť chlieb poškvrnenými, to jest neumytými rukami. Farizeji totiž a Židia vôbec držia sa obyčaje otcov a nejedia, kým si neumyjú ruky až po zápästie. A keď prídu z trhu, nejedia, kým sa nevykúpu. A zachovávajú ešte mnoho iných vecí, ktoré prevzali: umývanie čiaš, džbánov, medeníc a postelí.
Farizeji a zákonníci sa ho opýtali: „Prečo sa tvoji učeníci nedržia obyčaje otcov a jedia chlieb poškvrnenými rukami?“
On im povedal: „Dobre o vás, pokrytcoch, prorokoval Izaiáš, ako je napísané: ‚Tento ľud ma uctieva perami, ale ich srdce je ďaleko odo mňa. No darmo si ma ctia, lebo náuky, čo učia, sú iba ľudské príkazy.‘ Božie prikázanie opúšťate a držíte sa ľudských obyčajov.“
A hovoril im: „Šikovne viete zrušiť Božie prikázanie, aby ste si zachovali svoje obyčaje. Lebo Mojžiš povedal: ‚Cti svojho otca i svoju matku‘ a: ‚Kto by zlorečil otcovi alebo matke, musí zomrieť.‘
Vy však hovoríte: ‚Keď človek povie otcovi alebo matke: Korban, čo znamená, že všetko, čím by som ti mal pomáhať, je obetný dar,‘ už mu nedovolíte nič urobiť pre otca alebo pre matku. A rušíte Božie slovo pre svoje obyčaje, ktoré si odovzdávate. A mnoho iných podobných vecí robíte.“


ZAMYSLENIE
Boží príkaz...

Milý brat, sestra!

S pojmami "Božie prikázanie" alebo "Božie slovo" sa stretávame v dnešnej liturgii tak v prvom čítaní, ako aj v evanjeliu. Boh tvorí všetko slovom "Nech...":
„Nech sa vody hemžia živými tvormi a vtáky nech lietajú ponad zem na nebeskej oblohe.“
„Zem nech vydá všetky druhy živých bytostí: dobytok, plazy a divú zver podľa svojho druhu.“

Ale keď Boh stvorí zvieratá i človeka, okrem slov "Nech..." vysloví ešte niečo: „Vzrastajte, rozmnožujte sa a naplňte morské vody; aj vtáky nech sa rozmnožujú na zemi.“ Znie to ako príkaz. Ale tento príkaz dáva zmysel existencii. Teda Boh nepovoláva iba k existencii samotnej, ale dáva jej aj zmysel.

Božie prikázanie je teda akýmsi zmyslom nášho života. Na jednej strane dáva hranice nášmu bezbrehému konaniu, na druhej strane ukazuje na dôležitosť existencie človeka. A tá dôležitosť je závislá od toho, aký zmysel tá existencia má. Aj človek - ak sa cíti byť potrebný a dôležitý, vníma aj zmysel svojej existencie. No človek, ktorý sa cíti byť nepotrebný a nevyužitý, má pocit, že stráca zmysel svojho života a životom sa len tak potuluje.

Boh človeka povoláva k úlohe, ktorú by sme mohli nazvať aj "panstvom nad všetkým stvorením". Preto človek právom hovorí o sebe ako o "korune tvorstva". Hoci je človek pánom nad všetkým, čo Boh stvoril, predsa nemá právo na život stvorenia. Všetko má človeku slúžiť, ale človek nemá právo nič zabiť alebo nehodnotiť.

Milý brat, sestra, chcel by som Ťa týmto "teoretizovaním" povzbudiť k tomu, aby si spoznával, že si pozvaný k ochrane všetkého živého i neživého na tejto zemi. My sme sa k tejto úlohe "panstva" dostali ako "slepé kura k zrnu" - čiže nie vlastnou zásluhou. Teda všetko stvorenie, ktoré nám má slúžiť, je pre nás Boží dar. A ten treba chrániť. Chráň prírodu. Uvedomuj si, že keď (napríklad) ideš po lese, zvieratá majú rovnaké právo na pokoj ako Ty. Neruš ich svojím hlučným správaním, nenič prírodu zanechávaním odpadkov, zahadzovaním cigaretových ohorkov, rozbíjaním fliaš a ničením stromov či nezmyselným zabíjaním zvierat. Áno, tvorstvo Ti má slúžiť. Ale odkedy si človek uvedomil svoje predátorstvo a často bezbreho zabíja a ničí (či z dôvodu ekonomického alebo vandalského), aj príroda sa pred človekom bráni. Ty, brat, sestra, si kresťan, ktorý je v súlade s Božím stvorením. Boh dáva Tvojej existencii, ako i existencii iného tvorstva zmysel. Nech je pre Teba príroda dnes a navždy znamením Božej lásky k nám. Keď takto budeme chrániť prírodu a obdivovať jej majestátnosť ako aj veľkú moc Boha, dokážeme, že sme hodní Božích darov.



MODLITBA
Otče, Ty si nám dal všetko stvorenie pod nohy na to, aby nám slúžili. Prosím Ťa, nedovoľ, aby som svojím nerozumným konaním Tvoje stvorenie nič, poškodzoval alebo zabíjal, ale pomôž mi k väčšej úcte k Tvojmu stvoreniu a prostredníctvom neho aj k Tebe. Amen.

Počet prístupov na stránky Liturgie a zamyslení: (od 8. júla 2002)