1. ČÍTANIE - Hebr 11, 1-7
|
Bratia, viera je základom toho, v čo dúfame, dôkazom toho, čo nevidíme. Ňou si predkovia získali dobré svedectvo.
Vierou chápeme, že Božie slovo stvárnilo svety tak, že z neviditeľného povstalo viditeľné.
Vierou priniesol Ábel Bohu lepšiu obetu ako Kain a ňou si získal svedectvo, že je spravodlivý, lebo Boh vydal svedectvo o jeho daroch; a ňou ešte aj ako mŕtvy hovorí.
Vierou bol Henoch prenesený, aby neuzrel smrť; nenašli ho, lebo Boh ho preniesol. Ešte pred prenesením si získal svedectvo, že sa páči Bohu. Bez viery je totiž nemožné páčiť sa Bohu. Lebo kto prichádza k Bohu, musí veriť, že je a že odmieňa tých, čo ho hľadajú.
S vierou prijal Noe pokyn o tom, čo ešte nebolo vidieť, a s bázňou postavil koráb na záchranu svojej rodiny; ňou odsúdil svet a stal sa dedičom spravodlivosti, ktorá je z viery.
|
ŽALM - Ž 145, 2-3. 4-5. 10-11
R.: Oslavovať ťa chcem naveky, Bože, môj kráľ.
|
Budem ťa velebiť každý deň †
a tvoje meno chváliť *
navždy a naveky.
Veľký si, Pane, a veľkej chvály hoden, *
tvoju veľkosť nemožno preskúmať. R.
Z pokolenia na pokolenie ide chvála tvojich skutkov *
a všetky pokolenia ohlasujú tvoju moc.
Hovoria o vznešenosti tvojej slávy a veleby *
a rozprávajú o tvojich zázrakoch. R.
Nech ťa oslavujú, Pane, všetky tvoje diela *
a tvoji svätí nech ťa velebia.
Nech rozprávajú o sláve tvojho kráľovstva *
a o tvojej moci nech hovoria. R.
|
ALELUJA - Porov. Mk 9, 7
|
Otvorilo sa nebo a zaznel Otcov hlas:
Toto je môj milovaný Syn, počúvajte ho.
|
EVANJELIUM - Mk 9, 2-13
|
Ježiš vzal so sebou Petra, Jakuba a Jána a len ich vyviedol na vysoký vrch do samoty. Tam sa pred nimi premenil. Jeho odev zažiaril a bol taký biely, že by ho nijaký bielič na svete tak nevybielil. A zjavil sa im Eliáš s Mojžišom a rozprávali sa s Ježišom.
Vtedy Peter povedal Ježišovi: „Rabbi, dobre je nám tu. urobme tri stánky: jeden tebe, jeden Mojžišovi a jeden Eliášovi.“ Lebo nevedel, čo povedať; takí boli preľaknutí.
Tu sa utvoril oblak a zahalil ich. A z oblaku zaznel hlas: „Toto je môj milovaný Syn, počúvajte ho.“ A sotva sa rozhliadli, nevideli pri sebe nikoho, iba Ježiša.
Keď zostupovali z vrchu, prikázal im, aby o tom, čo videli, nehovorili nikomu, kým Syn človeka nevstane z mŕtvych. Oni si toto slovo zapamätali a jeden druhého sa vypytovali, čo znamená „vstať z mŕtvych“.
A pýtali sa ho: „Prečo teda zákonníci hovoria, že najprv musí prísť Eliáš?“
On im povedal: „Áno, najprv príde Eliáš a všetko obnoví. Ale prečo je o Synovi človeka napísané, že bude veľa trpieť a že ním opovrhnú? No hovorím vám: Eliáš už prišiel a urobili s ním, čo chceli, ako je o ňom napísané.“
|
ZAMYSLENIE |
"Bez viery je totiž nemožné páčiť sa Bohu."
Milý brat, sestra!
Istotne si sa aj Ty stretol s otázkou človeka, ktorý uvažuje o Bohu a o jeho láske a milosrdenstve, ktorá znela takto nejako: "Predstav si veľmi dobrého človeka, ktorý nikdy nikomu nič zlé neurobil, ale naopak - pomáhal každému, robil dobré skutky,.. akurát že nebol veriaci. Nemôže byť takýto človek spasený?"
Či Boh môže spasiť takého človeka, ktorý neverí? Môcť môže určite... A či bude spasený? Nuž... na to myslím že dosť jasne odpovedal už sám Lukáš v Liste Hebrejom... ale nielen on, lebo sám Ježiš hovorí na konci, keď odchádza do neba: "Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený." A na inom mieste evanjelista Ján hovorí: "Kto v neho verí, nie je súdený. Ale kto neverí, už je odsúdený, pretože neuveril v meno Jednorodeného Božieho Syna." (Jn 3, 18)
Niekedy som nevedel odpovedať na túto otázku, a inokedy som hovoril, že toto je vecou Boha, ktorý sa sám rozhodne, koho prijme do neba a koho nie. Treba si však uvedomiť, že aj nedôvera človeka voči Bohu odkiaľsi pramení. A hlavne - ak je tvrdošijná a Boha nielenže nepozná, ale dokonca odmieta.
Dnes Ťa chcem trochu povzbudiť v pochopení zmyslu našej viery, ktorá sa koniec koncov prejavuje v skutkoch... Boh je náš Nebeský Otec a my sme jeho deti, ktoré prijal za svoje. Miluje nás a požehnáva nás. No často sa stáva, že my si jeho lásku nevážime. Odvraciame sa od Neho, mysliac si, že dokážeme ustáť v tomto svete aj sami. Chceme si dokazovať svoju samostatnosť, nezávislosť. Robíme často enormne veľa toho, čo nazývame "dobrom". Ale často to robíme preto, aby ľudia o nás hovorili, aby nás chválili. Až budeme robiť dobro a ľudia budú voči nám nevďační, bude to jednak obraz našej nevďačnosti voči Bohu, a jednak otázkou, ktorá sa vynorí, bude: Aký zmysel má konanie dobra medzi ľuďmi, keď nemáme z toho úžitok?
A už sme pri našom motíve. Iste, človek potrebuje cítiť svoju spoločenskú potrebnosť a dôležitosť, avšak ak koná vždy len účelovo, potom nemôže hovoriť o dobrom skutku v pravom slova zmysle, lebo ten vychádza v prvom rade z nezištnosti.
Práve mi napadol akési podobenstvo o svetle. Je tma. Nikde nič nevidno. V miestnosti s úplnou tmou sa sa pohybujeme len veľmi opatrne, lebo nevieme, kde čo sa nachádza. No stačí zažať jednu sviečku, aby sme mohli uvidieť okolie.
Teda - čo je tma? Je to nedostatok, neprítomnosť svetla. A čo je zlo? Neprítomnosť alebo nedostatok dobra. Robiť skutky, ktoré nazývame "dobré" znamená len mať sviečku, ale tá sviečka nehorí. Potrebuje zdroj, potrebuje zapálenie. Potrebuje niečo, čo ju zapáli... Niečo, čo je počiatkom svetla plameňa. A aj my potrebujeme niekoho, kto stojí na začiatku nášho konania, a kto nás zapáli opravdivou láskou. A to je Boh. Vtedy, ak sám Boh naše srdce zapáli, budeme konať dobro. Lebo my máme horieť dobrom aj vtedy, keď nám nikto nepovie "ďakujem". Naša láska sa má podobať na tú Božiu lásku. Boh sa nepýta, či sa mu poďakujeme. Ježiš ponúkol uzdravenie desiatim malomocným, hoci len jeden sa vrátil a poďakoval.
|
MODLITBA
|
Ježišu, dnes Ťa prosím za neveriacich, aby si obrátil ich srdcia k sebe. Pomôž im spoznať Tvoju nekonečnú lásku a dobrotu. Ukáž im, že dobro v tomto svete má svoj zmysel a ten dávaš všetkému Ty. Verím v Teba, že odmeníš tých, ktorí Ťa milujú a z lásky k Tebe konajú dobro v tomto svete, v ktorom treba zažať sviece nádeje. Amen.
|
|