Archív rubriky
LITURGIA A ZAMYSLENIA

18. marca 2011
Piatok po 1. pôstnej nedeli

1. ČÍTANIE - Ez 18, 21-28
Toto hovorí Pán, Boh: „Ak sa hriešnik odvráti od všetkých hriechov, ktoré popáchal, a zachová všetky moje príkazy a bude konať podľa práva a spravodlivosti, určite bude žiť, nezomrie. Nepripomenie sa mu ani jeden z hriechov, ktoré popáchal. Bude žiť pre spravodlivosť, ktorú konal.
Azda môžem chcieť smrť bezbožného, hovorí Pán, Boh, a nie aby sa odvrátil od svojich ciest a žil?
Ale ak sa spravodlivý odvráti od svojej spravodlivosti a spácha zločin, podobný ohavnostiam, aké páchajú hriešnici, môže potom žiť? Nepripomenie sa ani jeden zo spravodlivých skutkov, ktoré robil. Zomrie pre svoju vierolomnosť, ktorej sa dopustil, a pre svoj hriech, ktorý spáchal.
Vravíte: ‚Nie je správne, ako koná Pán.‘ Počujte teda, vy z izraelského domu! Ja že nekonám správne? A nekonáte skôr vy nesprávne?
Ak sa spravodlivý odvráti od svojej spravodlivosti a pácha neprávosť, zomrie: zomrie pre neprávosť, ktorú spáchal.
Ak sa však bezbožný odvráti od svojej bezbožnosti, ktorú páchal, a koná podľa práva a spravodlivosti, zachráni si život. Keď teda uzná všetky svoje neprávosti, ktoré popáchal, a odvráti sa od nich, určite bude žiť, nezomrie.“


ŽALM - Ž 130, 1-2. 3-4. 5-6b. 6c-8
R.: Pane, ty si milostivý a my ti chceme v bázni slúžiť.

Z hlbín volám k tebe, Pane; *
Pane, počuj môj hlas.
Nakloň svoj sluch *
k mojej úpenlivej prosbe.
R.

Ak si budeš, Pane, v pamäti uchovávať neprávosť, *
Pane, kto obstojí?
Ale ty si milostivý *
a my ti chceme v bázni slúžiť.
R.

Spolieham sa na teba, Pane, *
moja duša sa spolieha na tvoje slovo;
moja duša očakáva Pána *
väčšmi ako strážcovia dennicu.
R.

Väčšmi ako strážcovia dennicu *
nech očakáva Izrael Pána.
Lebo u Pána je milosrdenstvo *
a hojné vykúpenie.
On sám vykúpi Izraela *
zo všetkých jeho neprávostí.
R.


VERŠ PRED EVANJELIOM - Ez 18, 31
Chvála ti, Kriste, Kráľ večnej slávy.
Odvrhnite od seba všetky svoje hriechy, hovorí Pán;
a obnovte si srdce i ducha.


EVANJELIUM - Mt 5, 20-26
Ježiš povedal svojim učeníkom: „Ak vaša spravodlivosť nebude väčšia ako spravodlivosť zákonníkov a farizejov, nevojdete do nebeského kráľovstva.
Počuli ste, že otcom bolo povedané: ‚Nezabiješ!‘ Kto by teda zabil, pôjde pred súd.
No ja vám hovorím: Pred súd pôjde každý, kto sa na svojho brata hnevá. Kto svojmu bratovi povie: ‚Hlupák,‘ pôjde pred veľradu. A kto mu povie: ‚Ty bohapustý blázon,‘ pôjde do pekelného ohňa.
Keď teda prinášaš dar na oltár a tam si spomenieš, že tvoj brat má niečo proti tebe, nechaj svoj dar tam pred oltárom a choď sa najprv zmieriť so svojím bratom; až potom príď a obetuj svoj dar.
Pokonaj sa včas so svojím protivníkom, kým si s ním na ceste, aby ťa protivník nevydal sudcovi a sudca strážnikovi a aby ťa neuvrhli do väzenia. Veru, hovorím ti: Nevyjdeš odtiaľ, kým nezaplatíš do ostatného haliera.“


ZAMYSLENIE
"Ja že nekonám správne?"

Milý brat, sestra!

Prorok Ezechiel popisuje troch ľudí, z ktorých dvaja menia stanovisko a tretí komentuje postoj Pána.

Prvý zmení stanovisko tým, že opustí svoju spravodlivosť a začne páchať neprávosť. Odvrátiť sa od svojej spravodlivosti znamená nechať sa zlákať niečím, čo je nesprávne, hriešne. Teda odvrátiť sa od spravodlivosti znamená zároveň obrátiť sa k hriechu. Vedomé a dobrovoľné obracanie sa za pokušeniami končí hriechom. Človek, ktorý hreší, hreší dobrovoľne a vedome. Takýto človek nemôže mať podiel na večnosti so spravodlivým.

Druhý zmení stanovisko tým, že opúšťa neprávosti a začne konať spravodlivo. To znamená, že spoznal márnosť neprávosti a zla a vníma, že jeho život nie je naplnený. A naplnenie nájde práve v onej spravodlivosti a v práve. Teda obracia sa k tomu, že je milé pred Bohom. Aj takéto konanie je vedomé a dobrovoľné. Ak sa človek sám rozhodne zmeniť svoj život a polepšiť, takýto človek bude mať podiel na večnosti.

Tretí človek sa díva na Boha kritizuje ho. Kritizuje nekompromisnosť Boha vo veci života ("nezomrie, bude žiť"). Príčinou je často pocit krivdy - "Prečo by som nemohol mať ten istý podiel na živote ako ostatní? Boh ma stvoril pre zatratenie?" Problém je len v tom, že medzi spravodlivosťou a neprávosťou sa rozhodujeme dobrovoľne a vedome. Dobrovoľne a vedome podporujeme alebo ponižujeme lásku Boha. DObrovoľne a vedome prijímame alebo odmietame Ježiša ako svojho Pána a Spasiteľa. Vedome a dobrovoľne si vyberáme z dvoch ciest, z ktorej jedna vedie do večnosti v Božom kráľovstve a druhá do večnosti zatratenia. Sami si vyberáme. A toto v poslednom čase veľmi často zdôrazňujem. Každý z nás bude zodpovedný za to, ako žil. Nikto nemôže ukázať na Boha prstom, že "To On je na vine, že som v tejto situácii." Nikto nemôže povedať, že Boh nechce našu spásu. Ak by to tak bolo, smrť Ježiša Krista by bola len fraškou. Vieme však, že Kristus zomrel na kríži, priniesol vykúpenie z hriechov všetkým ľuďom, no len na ľuďoch samých závisí, či tento dar od Ježiša prijmú. Ale ak neprijmú, robia to dobrovoľne a vedome.

Brat, sestra, ešte dnes prehodnoť to, ako žiješ. Ešte dnes pouvažuj nad svojimi myšlienkami, slovami, skutkami. Ešte dnes sa kriticky pozri na seba a na svoje vedomé a dobrovoľné konanie pre a proti Božej láske. Ešte dnes...!



MODLITBA
Ježišu, vďaka za Tvoj kríž. Vďaka za to, že si mi daroval vykúpenie. Prosím Ťa, buď ku mne láskavý a milosrdný a pomôž mi vždy konať správne, spravodlivo. Nech si vážim Tvoju krv vyliatu na kríži. Nech nie je za mňa nadarmo vyliata. A prosím, dotýkaj sa sŕdc hriešnikov, aby sa obrátili a žili. Amen.

Počet prístupov na stránky Liturgie a zamyslení:
(od 8. júla 2002)