1. ČÍTANIE - Jer 17, 5-10
|
Toto hovorí Pán: „Zlorečený človek, ktorý sa spolieha na človeka; telo urobil svojou oporou a jeho srdce sa vzďaľuje od Pána. Bude ako tamariška na púšti, neuzrie prichádzať blaho, svoj domov bude mať v suchopárnej pustatine, v zemi soľnatej, kde sa nedá bývať.
Požehnaný človek, čo dúfa v Pána, Pán bude jeho oporou.
Bude ako strom zasadený pri vode, ktorý k potoku vystiera korene; nebude sa báť, keď príde horúčosť, jeho lístie zostane zelené; ani v suchom roku nebude mať starosti a neprestane rodiť ovocie.
Zo všetkého najklamnejšie je srdce a ťažko ho vyliečiť; kto sa v ňom vyzná? Ja, Pán, skúmam srdce a skúšam zmýšľanie: každému odplatím podľa jeho cesty, podľa ovocia jeho skutkov.“
|
ŽALM - Ž 1, 1-2. 3. 4+6
R.: Blažený človek, čo v Pána skladá dôveru.
|
Blažený človek, čo nekráča podľa rady bezbožných †
a nechodí cestou hriešnikov, *
ani nevysedáva v kruhu rúhačov,
ale v zákone Pánovom má záľubu *
a o jeho zákone rozjíma dňom i nocou. R.
Je ako strom zasadený pri vode, *
čo prináša ovocie v pravý čas,
a jeho lístie nikdy nevädne; *
darí sa mu všetko, čo podniká. R.
No nie tak bezbožní, veru nie; *
tí sú ako plevy, čo vietor ženie pred sebou.
Nad cestou spravodlivých bedlí Pán, *
ale cesta bezbožných vedie do záhuby. R.
|
VERŠ PRED EVANJELIOM - Porov. Lk 8, 15
Sláva ti a chvála, Ježišu Kriste.
|
Blahoslavení sú tí, čo zachovávajú Božie slovo
v dobrom a šľachetnom srdci
a s vytrvalosťou prinášajú úrodu.
|
EVANJELIUM - Lk 16, 19-31
|
Ježiš povedal farizejom: „Bol istý bohatý človek. Obliekal sa do purpuru a kmentu a deň čo deň prepychovo hodoval. Pri jeho bráne líhal akýsi žobrák, menom Lazár, plný vredov. Túžil nasýtiť sa z toho, čo padalo z boháčovho stola, a len psy prichádzali a lízali mu vredy.
Keď žobrák umrel, anjeli ho zaniesli do Abrahámovho lona. Zomrel aj boháč a pochovali ho. A keď v pekle v mukách pozdvihol oči, zďaleka videl Abraháma a Lazára v jeho lone. I zvolal: ‚Otec Abrahám, zľutuj sa nado mnou a pošli Lazára, nech si namočí aspoň koniec prsta vo vode a zvlaží mi jazyk, lebo sa hrozne trápim v tomto plameni!‘
No Abrahám povedal: ‚Synu, spomeň si, že si dostal všetko dobré za svojho života a Lazár zasa iba zlé. Teraz sa on tu teší a ty sa trápiš. A okrem toho je medzi nami a vami veľká priepasť, takže nik čo ako by chcel nemôže prejsť odtiaľto k vám ani odtiaľ prekročiť k nám.‘
Tu povedal: ‚Prosím ťa, Otče, pošli ho do domu môjho otca. Mám totiž piatich bratov; nech ich zaprisahá, aby sa nedostali aj oni na toto miesto múk.‘
Abrahám mu odpovedal: ‚Majú Mojžiša a Prorokov, nech ich počúvajú.‘
Ale on vravel: ‚Nie, otec Abrahám. Ak príde k nim niekto z mŕtvych, budú robiť pokánie.‘
Odpovedal mu: ‚Ak nepočúvajú Mojžiša a Prorokov, neuveria, ani keby niekto z mŕtvych vstal.‘“
|
ZAMYSLENIE |
"... prepychovo hodoval ..."
Milý brat, sestra!
Prečo sa dnes hovorí o katolíkoch (alebo možno - o kresťanoch všeobecne), že sú to ľudia, ktorí žijú podľa nemoderných pravidiel? Pretože život kresťana je často založený na sebazapieraní. Kým iní si žijú a hodujú, kresťan sa zapiera. Kým iní si užívajú života naplno, kresťan drží pôst. Kým iní sa chcú cítiť slobodnými, kresťan apeluje na Desatoro Božích prikázaní. Kým iní..., kresťan... (a tu si doplň, čo len chceš).
Priznám sa však, že raz mi prišlo na um: Keby som nebol katolíkom, mohol by som si užívať aj ja. Veď svet je tak krásny a lákavý pre všetky zmysly, pre všetky vášne, so všetkými sladkými pokušeniami! A ja sa musím držať prikázaní. Občas sa pýtam spolu s učeníkmi: "Pane, a čo z toho všetkého sebazáporu budem mať?" Niekedy pohrdlivo, inokedy možno i s trochou závisti som pozeral na tých, ktorí si užívajú života plného jedla, žien, sexu, voľnosti, slobody... A v tých chvíľach mi Božie prikázania prišli ako akási zábrana k takémuto životu.
Čo z toho budem mať? Možno aj boháč z dnešného evanjelia si kládol túto otázku. A ktovie, možno aj tomu chudákovi napadlo opýtať sa, prečo on musí žiť v porobe a aký to má zmysel.
Odpoveď dáva dnešné evanjelium, ktoré upriamuje našu pozornosť na "Abrahámovo lono" a na pekelné muky. Toto budeme mať z toho. Sú to azda vyhrážky? Nie! Je to dôsledok nášho rozhodnutia. My sami sa rozhodujeme, či pôjdeme po cestách spravodlivých, alebo sa staneme bezbožnými. Prvý dôkaz: Biblia je plná obrazov o osude spravodlivých a o osude zatvrdilých hriešnikov. Niektorí však povedia: Biblia? A na čo ju mám čítať? Takže ponúkam druhý dôkaz: V prvotnej Cirkvi za idey Ježišových kázní zomierali dobrovoľne stovky a stovky prenasledovaných veriacich. Hneď po zmŕtvychvstaní Ježiša videlo asi 500 veriacich. Uverili. Boli ochotní aj zomrieť. A koľko je mučeníkov, ktorí preliali krv za Ježiša?! Mohli sa zachrániť, stačilo by zaprieť svoju vieru. No nezapreli! Vari takto činia ľudia, ktorí veria falošným ideálom? Vari sa ich života nedotýkal Boh? Takto činia iba ľudia, ktorí zažili Boha, dovolili mu pôssobiť v ich živote. Dať aj život za vieru - to už svedčí o tom, že to nie je výmysel, ale skutočnosť.
Nuž, ak niekto ani tomuto neuverí a nezačne skúmať podstatu viery, potom o ňom platí to, čo Abrahám povedal boháčovi: ‚Ak nepočúvajú Mojžiša a Prorokov, neuveria, ani keby niekto z mŕtvych vstal.‘ Totiž - mohol by som uvádzať akékoľvek dôkazy o Bohu. Kto nechce, aj tak neprijme vieru. A kto chce, pokúsi sa volať na Boha a prosiť ho, aby sa dotkol jeho života.
Dovoľ mu aj Ty dotýkať sa Tvojho srdca a Tvojho života.
|
MODLITBA
|
Pane, dotkni sa, prosím, môjho srdca. Vyžeň z môjho vnútra každú pochybnosť, neistotu. Dovoľ mi kráčať po cestách spravodlivých a pomôž mi vstať vždy, keď upadnem do pochybností, a keď sa moje srdce znečistí opovrhnutím či závisťou voči tým, ktorí si nectia Tvoje zákony. Amen.
|
|