Anjeli ako čistí duchovia istotne nepatria do tej istej kategórie ako svätí muži a ženy, ktorých uctieva Cirkev. Keďže však traja anjeli, ktorých mená sú uvedené v Biblii, sú predmetom liturgickej úcty Cirkvi a mnohí veriaci si ich uctievajú ako svojich patrónov, aspoň krátko sa o nich zmienime.
Traja svätí anjeli, o ktorých mienime hovoriť, sa často nazývajú archanjelmi pre ich významné postavenie v Božej službe. Naznačujú to slová anjela Gabriela, ktoré povedal Zachariášovi pri zvestovaní narodenia Jána Krstiteľa: "Ja som Gabriel, ktorý stojím pred Bohom." (Lk 1,19.) O anjelovi Michalovi sa výslovne hovorí, že je archanjel, "jeden z prvých kniežat", "veľké knieža". Anjel Rafael zasa po splnení svojho poslania prezrádza Tobiášovej rodine: "Ja som anjel Rafael, jeden zo siedmich, ktorí stojíme pred Pánom." (Tob 12,15.)
Mená troch archanjelov vyjadrujú ich osobitné úlohy. Tak Michal (Michael) znamená v hebrejskej reči otázku: "Kto ako Boh?!" Je to akýsi druh bojového výkriku, s ktorým vodca nebeského vojska porážal Božieho odporcu - Lucifera a jeho anjelov. Meno Gabriel znamená po slovensky "Božia sila" a Rafael "Boží liek".
Kde sa hovorí o týchto anjeloch v Biblii?
Anjel Michal sa spomína niekoľko ráz, V knihe proroka Daniela sa o ňom hovorí v 10. a 12. kapitole. Prvý raz sa spomína ako Danielov pomocník:
"Michal, jeden z prvých kniežat, prišiel mi na pomoc. . ." (Dan 10,13.) Inokedy sa uvádza ako osobitný ochranca vyvoleného národa:
"V tom čase povstane Michal, veľké knieža, čo stojí nad synmi tvojho národa ..." (Dan 12,1; por. tiež 10,21.) Ďalej sa spomína v liste apoštola Júdu, a to priamo s označením archanjel:
"Ani sám archanjel Michal, keď sa škriepil s diablom ..." (Jud 9.) Napokon o ňom hovorí Apokalypsa, čiže Zjavenie sv. apoštola Jána:
"V nebi totiž povstal boj. Michal a jeho anjeli bojovali proti drakovi." (Zjv 12,7.) Niektorí biblisti vzťahujú na archanjela Michala aj slová Prvého listu Solúnčanom:
"Keď totiž sám Pán zostúpi z nebies, na povel, na hlas archanjela a Božej trúby najprv vstanú z mŕtvych tí, ktorí umreli v Kristovi." (l Sol 4,16).
0 anjelovi Gabrielovi hovorí Biblia štyri razy, a to, podobne ako o Michalovi, dva razy v Danielových proroctvách; "I počul som nad Ulainom ľudský hlas, ktorý volal: Gabriel, vysvetli tamtomu videnie!" (Dan 8,16.) "Ešte som hovoril v modlitbe, keď rýchle priletel muž, Gabriel, ktorého som bol predtým videl vo videní..." (Dan 9,21.) Tiež dva razy spomína anjela Gabriela Lukášovo evanjelium, keď v prvej kapitole hovorí o zvestovaní narodenia Jána Krstiteľa a o zvestovaní narodenia Ježiša Krista. V obidvoch prípadoch je Božím poslom anjel Gabriel, ako sa to výslovne uvádza vo veršoch 19 a 26.
Anjel Rafael vystupuje vo veľkej časti Tobiášovej knihy ako sprievodca, ochranca a uzdravovateľ. Jeho meno sa výslovne uvádza niekoľko ráz (Tob 3,25; 8,3; 9,6; 11,4.7; 12,15).
Úcta svätých archanjelov sa rozšírila v Cirkvi už v skorom stredoveku. V staršom liturgickom kalendári mal každý z nich vyhradený osobitný deň. V novom cirkevnom kalendári majú spoločný sviatok 29. septembra. Kedysi to bol sviatok sv. archanjela Michala, ktorý pripadal na výročitý deň posvätenia baziliky sv. Michala pri rímskej Via Salaria.