25. septembra
SV. KLEOFÁŠ

Ide o biblickú osobu, Kristovho učeníka, ktorého spomína evanjelista Lukáš vo 24. kapitole svojho evanjelia.
Kleofáš (písané aj Kleopas, lat. Cleophas) pochádzal z osady Emauzy neďaleko Jeruzalema. Patril do širšieho okruhu Kristových učeníkov. Učiteľova potupná smrť ním otriasla tak, že nechcel veriť prvým správam o Kristovom prázdnom hrobe. Roztrpčený sa rozhodol so svojím spoločníkom, že odídu z mesta, s ktorým sa kedysi spájali ich veľké nádeje, ale kde zažili aj najťažšie sklamanie svojho života.
Ako vieme z evanjeliového rozprávania (Lk 24,13-35), na ceste do Emauz sa k nim pripojil sám vzkriesený Ježiš, ktorého však nepoznali, ale pokladali ho za jedného z jeruzalemských pútnikov. S ním sa po ceste rozprávali o jeruzalemských udalostiach. Neznámy spoločník poukázal na nesprávnosť ich mesiášskych predstáv. Vysvetľovaním Písma im rozohrial srdcia, takže pochopili, že "Mesiáš musel trpieť a tak vojsť do svojej slávy".
Po príchode do Emauz mu ponúkli pohostinstvo slovami, ktoré majú veľky symbolický význam: "Zostaň s nami, lebo sa zvečerieva a deň sa už schýlil!" Napokon ho poznali pri večeri, keď vzal chlieb, požehnal ho, lámal a podával im. Tým sa však skončilo ich stretnutie s ním. Zmizol im z očí a oni sa ešte ten večer ponáhľali oznámiť apoštolom v Jeruzaleme, čo zažili.
Podľa starokresťanskej tradície emauzský Kleofáš bol manželom Márie, "sestry Ježišovej matky" (por. Jn 19,25) a matky ,Ježišových bratov" Jakuba, Jozefa (Jozesa) (por. Mt 27,56; Mk 15,40), príp. aj Šiinona a Júdu (por. Mt 13,55; Mk 6,3). Takto by bol Kleofáš prostredníctvom svojej manželky príbuzným Ježišovej matky. Prirodzene, Mária Kleofášova nemohla byť priamo sestrou Panny Márie, ako by sa mohlo zdať pri doslovnom ponímaní evanjeliového textu. V jednej rodine totiž ani vtedy súrodenci nemali to isté meno (v tomto prípade meno Mária). Bola azda jej sesternicou. V Biblii a iných písomných dokumentoch Blízkeho východu sa niekedy nedajú presnejšie určiť príbuzenské vzťahy lebo obyvatelia tejto oblasti používali slová brat a sestra na označenie rozličných stupňov príbuzenstva. Tak v evanjeliu spomínaní Ježišovi "bratia" neboli pravdepodobne ani bratanci, keď ich matky boli sesternice.
Podľa starej zachovanej tradícíe Kleofáša zabili jeho spoluobčania preto, že svedčil o Kristovom zmŕtvychvstaní. Sv. Hieronym a iní starí kresťanskí spisovatelia hovoria o tom, že vo 4. storočí (po skončení prenasledovaní) kresťania premenili Kleofášov dom na kostol. Žiaľ, po dejinných búrkach, ktoré súviseli predovšetkým s moslimskou okupáciou Sv. zeme, nevieme s určitosťou, kde bola evanjeliová osada Emauzy.


Literatúra:
ONDRUŠ, R.: Blízki Bohu i ľuďom 5. Dobrá kniha Trnava 1995


Pripravil: Anton Balogh, 18.9.2005

Počet prístupov na stránky Životopisov svätých: (od 8. júla 2002)